menginginkan seperti ini..

-PERKENALAN-

Usai habis peperiksaan SPM pada tahun 2011 , aku mengikuti rombongan class ke Genting - Kl . 

Pernah sekali singgah di Masjid Syah Alam utk solat . Waktu itu ada hamba Allah sedang mengalunkan ayat ayat suci Al-Quran , imam masjid mungkin . Menitis airmata membasahi pipi tanpa disedari . Ku mula rendahkan hati pada Ilahi . Terasa suatu perasaan yg sangat tenang menusuk ke kalbu . Masa solat magrib di sana , entah mengapa , tatkala aku sujud pada sujud terakhir , airmata ini deras mengalir membasahi lantai rumahNya . Sungguh , perasaan itu sukar digambarkan ! 

Hajat hati , ingin menghulurkan sedikit di tabung masjid . Namun dek kekejaran masa , hajat itu tidak kesampaian . Aku terlupa . 

Beberapa minggu kemudian , di takdirkan Allah . Aku berkenalan dengannya di alam maya ini . Berkenalan sebegitu sahaja . Tak lebih . Masa itu , aku di rumah , bekerja sementara di warung kedai makan depan rumahku mengisi masa lapang usai SPM . Dia di syah alam , bekerja di sana . 
Kebetulan , aku tercerita pengalaman dan hajat yg tidak kesampaian padanya . Alangkah terkejutnya , subuh itu , seperti kebiasaan dia pergi ke masjid yg sama , menunaikan solat subuh berjemaah dan menyempurnakan hajatku . Allah . Hanya Dia yg tahu rasa hati ini ketika itu . Hati mula berbunga . Namun , tetap ku serahkan padaNya . Doa yg sama ku panjatkan dalam setiap doaku , "ya Allah , berikanlah suami yg terbaik buatku .."

Suatu ketika , dia memberitahu dia ingin pulang ke kampung halaman , kedah . Dan menyatakan hasratnya ingin ketemui aku . 

"Kenapa nak jumpa saya ? Saya biasa biasa saja .."

"Saya jumpa awak bukan nk tengok cacat cela awak . Tapi nak jumpa bakal isteri saya .."

Allah .. luluh hati ini . Terpaku . Terdiam . Terrrrr .. tak tahu nak cakap . 
Aku dirikan solat istikharah malam itu . Aku ternampak bayang belakang badan seorang lelaki , lalu dia berpusing menghadapku , lalu memanggil , "Aishah .."
Aku tersedar dari mimpi . Seperti biasa , ada peneman di pipi , si airmata . 

Esoknya , aku siapkan diri berjumpa dengannya . Berjumpa di KFC Pendang . Waktu itu , aku seperti gadis melayu trakhir ! Malu tak terkata ! Terasa pipi merah menyala ! Aduhaii , aku kah ini ?? Bukan selama ini tiada perasaan malu aku terhadap lelaki ? Bukan selama ini aku bencikan lelaki ? Mengapa saat ini aku tertunduk malu , terasa hormat padanya . 
Si dia datang bersama kembar dan adiknya .. aku duduk jauh di belakangnya sewaktu dia mahu membayar makanan . Dan ....
Dia berpusing ke belakang , dan memanggil namaku , "Aishah ...." dengan lembut sekali . 

Allah . Kepala yg tertunduk , mata yg dipejam ku angkat , ku bulatkan mata melihat dia . Ya Allah . Sekali lagi ... Alhamdulillah .. sekali lagi mimpi aku menjadi kenyataan . Diakah ?? 

Masa makan , suasana bagaikan sunyi sepi . Padahal ada riuh si anak kecil . Ada bunyi radio yg bermain . Gugup !! Diam !! Sepi ... 
Dia letakkan kotak cincin di atas meja . 

"Sudi jadi isteri saya dunia akhirat ?" 

"Allah ..." 

Lalu ku ambil bekas itu , tanda , ya :')

Keesokannya , ku ajak dia ke rumah . Berjumpa kedua orang tua ku. Dan kemudian , aku pula ke rumahnya . Berjumpa ayah dan ibunya . 

Allah . Indah segala aturanNya . 
Alhamdulillah . 

Allah satukan kita pada 13-12-13 . 
Pada hari pernikahan kita , terjadi lagi mimpi aku . 
Aku duduk bersimpuh memakai jubah itu . Di sebelah kananku ada ibuku , dan di sebelah kiriku ada sahabat2 ku . Ku duduk diam penuh pengharapan mendengar kamu melafazkan lafaz sakinah itu. 

Duhai suamiku . Kamulah yg sebenarnya dalam mimpiku selama ini. 

Alhamdulillah

#copy n paste

No comments: