lelah...

aku diberi nasihat..
sabar, tabah, kuat..
belajarlah memaafkan..

jujur
kenapa perlu ada kemaafan sedangkan aku tidak pernah wujudkan kemarahan atau mencari salah mereka-mereka.

tapi akan aku persoalkan.. kenapa mesti aku yang menjadi mangsa kepada keadaan yang tak sepatutnya bukan ditempat aku.

buruk sangatkan aku
dicaci
dihina

usah aku kedunia ini andai aku akan diperlakukan begini.

hanya setakat ini kelembutan
keraskan jiwa
untuk aku terus hidup

untuk apa aku mengalah??
aku kah punca segalanya?
aku kah yang mencipta segala jurang yang ada??
aku bukan mangsa yang mudah terima kekalahan...!
kekalahan aku, kemenangan buat mereka
maka bertepuklah mereka..
keriangan...

saat ini
hanya aku
seorang diri terkontang kanting menolak beban yang sangat berat.
sendirian tanpa pertolongan,
tanpa dorongan,
tanpa kata-kata semangat.
AKU LELAH...!
MAAFKAN AKU..!

No comments: